Logo Lanting Rekenadvies

Vermenigvuldigen [rechts]RU3[/rechts]

Workshop

  • Vermenigvuldigen

 

Doelgroep

  • Leerkrachten van groep 1 t/m 8, intern begeleiders, remedial teachers en rekencoördinatoren

 

Inhoud

  • Wat vraagt de leerlijn vermenigvuldigen (en delen) van onze didactiek? Vanuit begripsvorming en ‘fysiek beleven’ werken we naar het formele niveau. Hoe is de leerlijn vermenigvuldigen in de methode opgebouwd? Welke stappen ondernemen we als de methode de tafels niet meer herhaaldelijk aanbiedt? We spelen een aantal spellen om de tafels te automatiseren en te onderhouden.

Meer informatie

  1. Beheersing van de tafels van vermenigvuldiging is essentieel voor de verdere ontwikkeling van de rekenvaardigheden van kinderen. Wanneer kinderen de tafels niet paraat hebben, ontstaat er een probleem in de hogere groepen bij allerlei toepassingen, zoals grote vermenigvuldigingen, delen en breuken.
     
  2. Goed aanleren van de tafels begint met tellen in sprongen van twee, vijf en tien. Daarna volgen de andere tafels. Voor veel kinderen is 3 x 3 geen probleem, maar 7 x 8 ervaren ze als een lastige vermenigvuldiging. Welke problemen komen we bij het aanleren tegen? En hoe zorgen we ervoor dat de tafels ‘erin blijven’?
     
  3. In deze workshop wordt uiteengezet hoe de leerlijn en de didactiek van vermenigvuldigen zijn opgebouwd. Vanuit begripsvorming en fysieke beleving naar het formele niveau: hoe werkt dat? Welke strategieën doen ertoe, wat is een tafelnetwerk en wat is het verschil tussen automatiseren en memoriseren?
     
  4. Hoe worden de tafels van vermenigvuldiging aangeboden in de methode? Wat wordt er van de kinderen per leerjaar gevraagd? Wat kun je als leerkracht doen als de methode de tafels niet meer herhaaldelijk aanbiedt? In deze workshop gaat ook aandacht uit naar de bovenbouw. Tussendoor krijgt u suggesties voor oefenvormen en spelen we een aantal spellen om de tafels aan te leren, te oefenen of te onderhouden.

 

Voor wie?

Voor leerkrachten van groep 3 t/m 8, intern begeleiders, rekencoördinatoren en remedial teachers van het reguliere en speciale basisonderwijs

 

Werkwijze

In deze bijeenkomst wisselen theorie en spel- en oefenvormen elkaar af. Tussendoor is er gelegenheid tot interactie en uitwisselen van ervaringen.

 

Materiaal

Tijdens de bijeenkomst krijgt u een hand-out van de ppt presentatie. Na afloop van de bijeenkomst ontvangt u een reader met de inhoud van deze workshop en een inlogcode voor de website waar u de spel- en oefenvormen kunt downloaden.

 

Kosten

Deze workshop van 3 uur kost € 75,- per persoon, Het aantal deelnemers is minimaal 15 en maximaal 24 personen. Bij minder of meer aanmeldingen graag contact opnemen. Voor een schoolteam wordt een aparte offerte gemaakt