1-2 Met sprongen vooruit
Leerkrachten van groep 1 t/m 3 (4), intern begeleiders, remedial teachers en rekencoördinatoren
In deze cursus besteden we veel aandacht aan de einddoelen in groep 1 en 2. Aan de orde komen onder meer getalbegrip en de leerlijn tellen. En er is aandacht voor de overgang naar groep 3. We spelen een aantal spellen en kijken waar de spellen passen in de leerlijn tellen. Zo bouwen we rekenroutines op.
Via 1-2 Met Sprongen Vooruit maken leerkrachten zich die deskundigheid eigen. 1-2 Met Sprongen Vooruit geldt als belangrijke aanvulling op de reguliere methode/aanpak van de school.
1-2 Met Sprongen Vooruit is gericht op de kleuterbouw. Veel leerkrachten werken in groepen 1 en 2 vanuit thema’s en koppelen daar de leerdoelen aan. Deze cursus bewandelt de omgekeerde weg: 1-2 Met Sprongen Vooruit neemt de leerdoelen (herziene Slo doelen, 2011) als richtlijn. Deze doelen moeten we dus paraat hebben. Om in te kunnen spelen op de behoefte van de kinderen, om zinvolle activiteiten te plannen en om er – letterlijk doelgericht – naartoe te werken.
1-2 Met Sprongen Vooruit is bestemd voor leerkrachten van groepen 1, 2 en 3, intern begeleiders, rekencoördinatoren en remedial teachers van het reguliere en speciale basisonderwijs.
In vier bijeenkomsten van 2 ½ uur gaan we nader in op getalbegrip en tellen bij vier- tot zevenjarigen. Wat moeten kinderen al weten en kunnen voor een goed getalbegrip? Hoe ziet de leerlijn van tellen eruit? Welke niveaus komen we daarin tegen en welke vraagstelling past daarbij? Wat is het belang van structurerend tellen?
Zodra de leerlijn helder op het netvlies staat, volgt de koppeling met spel- en oefenvormen.
De leerkracht biedt een spel eerst klassikaal aan. De kinderen kunnen er daarna zelf verder mee aan de slag. In het kringgesprek keert zo’n spelvorm regelmatig terug; het streven daarbij is geleidelijke niveauverhoging.
Deze rekenroutines vergen weinig voorbereiding, materiaal en uitleg. Ze zijn ook toepasbaar in thema’s.
Door het werken met deze rekenroutines krijgt u grip op de rekenleerlijn in groep 1 en 2 en de doorgaande lijn naar groep 3. In de laatste bijeenkomst wordt aandacht besteed aan de overgang van groep 2 naar groep 3.
Tijdens de cursus wordt ook gekeken hoe bestaande reken- en telmaterialen in de klas beter kunnen worden gebruikt wanneer je werkt vanuit leerdoelen. Allerhande werkvormen komen op deze manier aan bod. Er is tussendoor gelegenheid voor interactie en uitwisseling van ervaringen.
In de eerste bijeenkomst ontvangt u een hand-out van de ppt presentatie en een cursusmap met de theorie. Daarnaast krijgt u een inlogcode voor het downloaden van de spellen en oefenkaarten op de website. Verder krijgt u een inlogcode voor downloads van getalkaarten. De materialenkist ’Het tel- en rekenfeest van Stippie’ , gericht op structurerend tellen sluit aan op deze cursus, maar is ook zonder scholing in te zetten in groep 1 t/m 3 (www.derolfgroep.nl)
De kosten voor deze vier bijeenkomsten bedraagt € 350,- per persoon. Na afloop van de cursus ontvangt u bij voldoende aanwezigheid een certificaat. Het aantal deelnemers is minimaal 15 en maximaal 24 personen. Bij minder of meer aanmeldingen graag contact opnemen. De offerte wordt dan aangepast. Voor een schoolteam wordt een aparte offerte gemaakt.
Bovenstaand traject kan qua inhoud en uitvoering ook op maat gemaakt worden, bijvoorbeeld in de vorm van workshops of studiedag(delen).
Alette Lanting, gecertificeerd trainer van ‘Met Sprongen Vooruit’